Jeśli nigdy nie przestrzegałeś zasad prawidłowego odżywiania, prawdopodobnie nie będziesz w stanie dokonać drastycznej zmiany stylu życia. Nie spiesz się. Stopniowo opanuj podstawy: najpierw wytnij słodycze i niezdrowe jedzenie, następnie podziel swoją codzienną dietę na małe porcje i przestań jeść na noc. Stopniowo nawyk będzie się rozwijał i znacznie łatwiej będzie Ci kontrolować, co i kiedy jeść.

Czy słodycze należy całkowicie wyeliminować? Wskazane jest ograniczenie stosowania wyrobów cukierniczych, zastępując je owocami lub suszonymi owocami. Ale jeśli chęć zjedzenia czegoś słodkiego staje się nie do zniesienia, możesz pozwolić sobie na naturalną piankę lub marmoladę, twarożek z dżemem lub owocami, gorzka czekolada, dżem. ALE! Produkty te powinny być wykonane z naturalnych składników bez dodatku konserwantów. Dlatego wskazane jest samodzielne gotowanie słodyczy lub kupowanie ich w wyspecjalizowanych sklepach, w których dostępna jest zdrowa żywność od BEE.

Ile kalorii powinieneś spożywać?

Dzienne spożycie kalorii jest obliczane indywidualnie na podstawie wagi, wieku, płci i aktywności. Np. dla pracownika biurowego w wieku 25-30 lat o przeciętnej budowie, który chodzi mniej niż 30 minut dziennie, do utrzymania wagi wystarczy 1600-1700 kcal, a dla rówieśniczki, która trenuje intensywnie 3 razy w tygodniu, dzienna dieta około 2500 kalorii będzie optymalna.

Do zdrowej utraty wagi wystarczy zmniejszyć dzienną zawartość kalorii o 15-20% – to wystarczy, aby stopniowo tracić dodatkowe kilogramy. Często dieta polegająca na zmniejszeniu dziennego spożycia kalorii do 1000-1200 kalorii, gwałtowne zmniejszenie ilości tłuszczu lub węglowodanów często określane jest jako prawidłowe odżywianie. To duży błąd! Dieta na wpół głodzona nie może być zdrowa.

Gwałtowny spadek dziennego spożycia kalorii sprawia, że organizm pracuje w trybie awaryjnym, sygnalizuje brak jedzenia, a aby przetrwać, trzeba oszczędzać zasoby. W tym samym czasie organizm przechodzi w tryb przetrwania – spowalnia metabolizm, zmniejsza zużycie kalorii na odżywienie mózgu, a także stara się magazynować więcej tłuszczu. Po takiej diecie istnieje duża szansa na przybranie na wadze znacznie większej niż została utracona. Ponadto taka dieta może zakłócać ważne procesy w ciele, a nawet być śmiertelna.

Wsparcie bilansu wodnego

Woda jest głównym elementem prawidłowego odżywiania. Bez wody organizm nie jest w stanie funkcjonować. Dlatego bardzo ważne jest, aby pić tyle, ile potrzebuje organizm. Aby utrzymać optymalny poziom bilansu wodnego, musisz pić co najmniej dwa litry dziennie. Najlepiej pić czystą wodę, a nie herbatę, kawę czy sok. Lepiej robić to oddzielnie od posiłków, aby nie rozcieńczać soku żołądkowego.

Jeśli poczujesz głód, spróbuj najpierw napić się wody. Czasami mózg myli sygnały pragnienia z sygnałami głodu. Jeśli w tym samym czasie minęło uczucie głodu, oznacza to, że posiłek można przełożyć na później.